windhoek-tot-windhoek.reismee.nl

Helmeringhausen naar Sesriem

Hallo allemaal,

De nacht in het Helmeringhausen Hotel is voorbij. Het Hotel viel ons wat tegen. De kamers waren heel erg koud, zelfs overdag al toen de zon nog scheen. Toen de zon onder was, veranderden de kamers in een soort van vrieskisten. We hadden al een andere kamer gevraagd met het idee dat die warmer zou zijn, maar ze waren uiteindelijk allemaal koud. Arie en Han hebben zelfs twee keer van kamer gewisseld, omdat ze een kamer ontdekten met een twee persoonsbed. Aangezien ze de hele vakantie nog geen lepeltje lepeltje hadden kunnen liggen en je met z’n twee toch beter de kou aan kan, gevraagd of ze nog een keer mochten switchen en ja hoor. Han was gered. Alleen in bed zou zij nooit warm worden, maar met Arie aan haar zijde, maakte zij nog kans om deze ijskoude nacht te overleven. We opperden nog dat zij warmtepleisters die zij bij zich had voor lichamelijke problemen, op haar voeten te plakken, maar ze had liever Arie. Jullie zullen begrijpen dat het avondeten ook niet in een al te warme ruimte was evenals het ontbijt. Het warm eten was echter van uitstekende kwaliteit. Voor de verandering gewoon een koeienbiefstukje met groente en aardappel. Heerlijk.

De volgende dag vertrekken we op tijd. Door de temperatuur in de kamer zijn we heel snel. We ontbijten en gaan op weg. We hebben vandaag rond de 240 kilometer af te leggen naar Sesriem. Daar bevinden zich de Sossusvlei, Deadvlei en Dune 45 vlakbij. We rijden en het landschap veranderd maar weer eens een keer. We betreden na verloop van tijd het Naukluft National Park. Borden vertellen ons dat er zebra ’s en giraffen kunnen lopen. We zien wel veel spiesbokken, springbokken en struisvogels, maar geen ander wild.

Aan het begin van onze vakantie hebben wij wel meegekregen dat de droogte in Zuid Afrika en dus ook Namibie extreem is dit jaar. De gevolgen zijn voor ons niet merkbaar. We zien hier en daar wel wat dode dieren langs de weg, maar als je ziet in wat voor onmogelijke omstandigheden dat is, zou het gewoon ook “normaal” kunnen zijn voor hier. Wij weten dat niet. We hebben wel begrepen dat veel grote veehouderij bedrijven hun vee hebben verkocht of flink zijn gaan inkrimpen. Verder is Namibie dun bevolkt, de plaatsen waar wij door heen komen, daar zie je eigenlijk niet meteen de armoede die er is. Heel af en toe zien we wat krotten bij elkaar.Dat het voor ons niet zichtbaar is, wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is, we zijn er tot nu toe simpelweg niet langs gekomen of het is ons volledig ontgaan. De resorts staan op zichzelf buiten dorpen. Maar goed, we zijn nog niet op de helft, wie weet wat voor narigheid we nog tegenkomen. We gaan het zien.

Morgen gaan we met een jeep richting Sossusvlei, Deadvlei , en Dune 45. Daar is het verstandig om met een jeep de woestijn in te gaan die goed in de woestijn weg komt. Onze huurauto kan het in principe ook, maar we hebben meegekregen dat als je vast komt te staan, zij je niet helpen. Dus we nemen geen risico en het is voor Piet die steeds achter het stuur zit ook wel even lekker. We hebben dus een zoals ze dat zo mooi noemen “Jeepsafari” geboekt. Ben benieuwd wat ons morgen te wachten staat in de Namib woestijn.

Groeten Arie, Han, Piet en Carolien

Cor en Marie

Wat zal Han lekker dicht tegen Arie gaan liggen. Groot gelijk, lekker warm!???

BCF’je....

Bloemetjes op jullie buik na het douchen?? Da’s wel ff wennen van die koude nachten... gelukkig kunnen jullie elkaar een beetje warm houden ‘s nachts ??
Veel plezier nog ??