windhoek-tot-windhoek.reismee.nl

Swakopmund naar Omaruru

Hallo,

Vandaag reizen we van Swakopmund naar Omaruru. Het wordt een kort ritje, want we leggen maar 249 kilometer af. De rit onderweg brengt ons weer door woestijn en berglandschap. We komen al op tijd aan in ons logement. We mogen gelukkig eerder inchecken en dat doen we ook. We genieten een heerlijk uitgebreide lunch en gaan dan op weg naar een levend San dorp. We hebben het idee dat het net zoiets is als het Archeon. De San mensen mogen van de Namibische overheid niet hun leefstijl blijven voeren, omdat zij al rond trekkend en jagend veel schade aan de omgeving en de wildstand aanrichten. Enfin, we besluiten om er te gaan kijken. Het lijkt Han toch wel erg leuk. We gaan richting Eronga alwaar we het San dorp moeten kunnen vinden. We komen op een gegeven moment aan bij een groot metalen hek. Een soort portier doet open en we mogen naar binnen. We zijn in Erongo National Park. De borden langs de weg zien er veel belovend uit. We moeten uitkijken voor Olifanten, neushoorns, leeuwen, zebra's, hyena's en luipaarden. Vol goede moed beginnen we aan onze trip door het Erongo gebied. Na ruim een half uur rijden spotten we een groep apen ! Hoe we verder ook turen en kijken.....niets. We komen aan bij het San volk en worden vriendelijk begroet. De meneer verteld ons dat zij twee maanden van het jaar daar wonen achter de rots. Nou dat is prima vinden wij en hij laat ons een prijslijst zien, wat het kost om te mogen kijken. We kiezen voor een kort bezoek en hij vraagt ons 85 Namibische dollar per persoon. Dat is omgerekend een € 5,25. We staan er klaar voor en vragen de man of hij onze gids is. Dan meldt hij ons doodleuk dat wij voor het betaalde bedrag mogen kijken bij de de spullen die ze te koop hebben en dat ze voor ons een vuur willen maken, als we dat willen. Maar we mogen niet achter de rots in het dorp zelf kijken, want dat is privé. Wat een giller. Je begrijpt het al, we vragen ons geld terug en krijgen dat ook ! Wat een afknapper, we gaan weer richting ons logement. Wederom spotten we op de terug weg helemaal niets. Ach, je kunt niet altijd 6 gooien. De omgeving was zeker de moeite waard. We tanken, kopen bij de supermarkt een broodje en eten bij het huisje. Heerlijk lekker eenvoudig. Morgen gaan we richting Twijfelfontein.

Groeten Arie, Han, Piet en Carolien

Sandra

De SAN mensen, geen familie hoor??‍♂️

Carolien

Haha de san die ik ken is een stuk gastvrijer als deze san mensen ?