windhoek-tot-windhoek.reismee.nl

Kalahari Woestijn

Hallo allemaal,

Vandaag hadden we 260 kilometer voor de boeg. Het eerste deel snelweg (asfalt) en daarna gravelwegen. We waren al vroeg uit de veren en hebben een heerlijk ontbijt genoten bij ons verblijf adres. Overigens wel even het vermelden waard dat we gisterenavond zo fabeltastisch lekker hebben gegeten. Han ziet er meestal tegenop om uit eten te gaan, maar we werden hier echt verrast met heerlijk eten. Ze was zowaar enthousiast. Enfin, na het ontbijt de koffers gepakt en ingeladen en op weg. Toen we vertrokken uit Nederland wisten we natuurlijk wel dat Namibië in Zuidelijk Afrika ligt, maar als je gaat googlen op Namibië is het niet per direct dat mensen hier heen trekken om de dieren te zien. Dat was dan ook een beetje ons verwachtingspatroon toen wij uit Nederland vertrokken. We zullen naar verwachting wild gaan zien in Etosha, maar daarvoor zal het wel niet zo zijn of echt vreselijk veel mazzel zijn…….

Nog geen half uur onderweg hebben we al een hele grote groep zebra’s , verschillende groepen apen en een antilope soort gezien. Ongelooflijk, we voelen ons verwend. Het landschap verschilt van heuvelachtig naar plat, van wit zand naar rood zand. Rode heuvels, witte heuvels, steen. Prachtig. We mogen met onze huur auto 80 rijden op deze wegen, maar met een gangetje van tussen de 40 en 60 kilometer per uur, nemen wij de omgeving in ons op. We zien bomen met wevernesten erin zo enorm groot, die hebben we nog nooit gezien. Zoveel nesten aan elkaar vast gebouwd dat het wel parasols lijken. Schitterend. We stoppen een paar keer onderweg om een foto te schieten en om iets te drinken. We komen de hele dag bijna geen sterveling tegen. We tellen vier auto ’s en misschien hebben we twintig mensen gezien. Wel op de meest vreemde plaatsen. Dat je denkt wat moet die daar nou midden in die zandvlakte. Tot onze vreugde spotten we stokstaartjes, die bij nader onderzoek mangoesten blijken te zijn. Het is ons om het even, ook de mangoesten zijn geweldig leuk om live in het wild te zien. Een aantal spiesbokken passeren we en ook nog een heel aantal hele mooie vogels.

We komen rond drie uur aan bij ons volgende adres. De Suricate Kalahari Safari Lodge. We slapen vannacht in een safaritent. We worden hartelijk welkom geheten met verfrissende handdoekjes en een drankje. Onze tenten staan op palen en overzien de zoutpan van de  Kalahari Woestijn. Vlak achter onze tent is een drinkplaats voor dieren en we zien meteen al een aantal zebra’s staan en een aantal andere bokjes. Er is geen internet, dus we kunnen ons verhaal niet plaatsen. Dan morgen maar. We besluiten s ‘avonds om mee te gaan om een Zonsondergangsdrive de woestijn in. En ohhh wat was dat geweldig. We hebben allerlei dieren gezien hier in het reservaat (die hier eigenlijk van oorsprong niet eens voor komen) maar dat mag de pret niet drukken. De dieren leven hier wel in het wild.  Een leeuwin……en een hele grote groep giraffen. De gids vertelde van alles onderweg en we vroegen hem nog naar de nesten van de wevervogels. Hij vertelde ons dat de wever vogels soms nesten bouwen waarin 400 vogels gehuisvest worden. Ze bouwen eerst een grote kamer, waarna iedere vogel apart een kamer cq nest voor zichzelf afbouwt. Aangekomen op de duin waar we de zonsondergang gingen zien, werd er een tafel opgezet, allerlei dranken op tafel getoverd, chips en nootjes. Wat een enorm leuke ervaring ! Weer retour in ons tenten kamp waar we wederom (ook Han) heerlijk hebben gegeten en naar bed. Benieuwd wat ons morgen brengt…………..